شنبه , 15 آذر 1404 - 8:15 قبل از ظهر

ما می‌خواهیم از پیام‌رسان ایرانی استفاده کنیم اما انگار خودشان نمی‌خواهند!

به دنبال استقبال وسیع از پیام‌رسان‌های داخلی از پاییز گذشته، کاربران نسبت به کاهش سرعت این پیام‌رسان‌ها ابراز نارضایتی کرده‌اند. مطالبه‌ای در قالب پویش فارس من ثبت شده با عنوان «سرعت ارتباط در پیام‌رسان‌های داخلی را افزایش دهید». مهدی رفیعی سردبیر این پویش، ضمن تعریف از سرعت اپلیکیشن روبیکا، از سرعت پایین ایتا و بله انتقاد کرد.

رفیعی در ادامه گفت: «بعد از فیلترینگ پلتفرم‌هایی مثل واتساپ، تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر شد و افزایش کاربران، کاهش سرعت در به روز رسانی پیام‌ها و بارگزاری را به همراه داشت. با گذشت زمان همچنان مشکل سرعت در ایتا و بله به قوت خود باقی است و حل نشده است.»

 

قطعی مکرر و سرعت پایین پیام‌رسان‌های داخلی، مدت‌هاست کاربران را با چالش مواجه کرده است.  مهرماه سال گذشته مخاطبان فارس مطالبات متعددی را در این زمینه مطرح کردند که با حمایت خوبی همراه شد. به عنوان نمونه پویشی با ۳۷۰۰۰ امضا حمایت شد که خواستار افزایش پهنای باند ایتا بود.

در پویش دیگری مردم خواستار تقویت پیام‌رسان‌های ایرانی شده بودند. پویشی دیگر ضمن ابراز رضایت عمومی از پیام‌رسان ایتا، درخواست افزایش سرورهای سرویس پیام‌رسان ایتا را داشت.خبرگزاری فارس، این استقبال و مطالبه مردمی را با مدیران این پیام‌رسان‌ها در میان گذاشت. مدیر یکی از پیام‌رسان‌های داخلی در گفتگو با خبرنگار فارس گفته بود: «به جز چند پیام‌رسان که اشکالاتی در روزهای ابتدایی داشتند، باقی پیام رسان‌ها به خوبی از کاربران جدید میزبانی کردند.» وی درباره ادعای خود به آمار تعداد نصب و کاربران جدید استناد کرده بود.(اینجا) طبق آمار اپلیکیشن بازار، روبیکا بیش از ۳۰ میلیون، ایتا بیش از ۲۰ میلیون و بله بیش از ۱۰ میلیون نصب، فقط از این اپلیکیشن داشته‌اند.

مطالبات و نظرات مخاطبان نشان از محبوبیت ایتا دارد و این مساله باعث شده تا افراد زیادی نسبت به بهبود کیفیت ایتا دغدغه‌مند باشند. به عنوان نمونه مخاطبی در قسمت نظرات پویش استقبال مردم از پیام‌رسان ایتا و درخواست افزایش سرور گفته‌بود:«سلام من چندساله از ایتا استفاده می کنم و خیلیم راضیم، لذا از مسئولین ذیربط تقاضا دارم از این پیام رسان داخلی حمایت لازم را داشته باشند». فرد دیگری درباره ایتا گفته‌بود: «عالیه خیلی توش احساس امنیت میکنم، فقط ضعف‌هاش رو لطفا سریع برطرف کنید».

با وجود اقبال مردمی، ظاهرا هنوز رضایت کافی در میان کاربران وجود ندارد و این موضوع می‌تواند منجر به رویگردانی کاربران از این پیام‌رسان‌ها شود. در همین رابطه، رئیس جمهور هم در یکی از جلسات هیئت دولت بر تلاش دستگاه‌های متولی مبنی بر تقویت و ارتقاء کارآمدی پلتفرم‌های ارتباطی داخلی، تاکید کرد. (اینجا) همچنین در آبان ۱۴۰۱ دولت طرحی در حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال را در نظر گرفت که در آن اگر پلتفرم‌ها موفق شوند بین ۵۰ تا ۶۵ درصد امتیازات ارزیابی را کسب کنند، از برخی حمایت‌های طرح بهره‌مند خواهند شد.

 

اگر شما نیز خواستار ارتقاء کیفیت و سرعت پیام‌رسان‌های داخلی هستید، از اینجا برای حمایت از این پویش اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی

برقراری ارتباط بی‌واسطه کاربران با پیام‌رسان‌های داخلی

قابلیت صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های داخلی از جمله اقداماتی بود که با حمایت و فراهم کردن زیرساخت‌های آن در دولت سیزدهم ایجاد و طبق اعلام حتی سبب شد مشکلات برخی کاربران ساکن کشورهای دیگر که تمایل به برقراری ارتباط با اعضای خانواده خود داشتند هم برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *